zaterdag 26 november 2011

Het nieuwe werken

Hallo trendliefhebbers,

Zoals belooft mijn tweede major gerelateerde trendvondst. Ik ga vandaag in op een concept/ methode die al heel veel word gebruikt en ik ook al heb behandeld in de voorgaande berichten. Ik heb het hier dan ook over ‘het nieuwe werken’.

Wat is het nieuwe werken:
Het nieuwe werken (HNW of Werken 2.0) kan omschreven worden als het plaats- en tijdonafhankelijk uitvoeren van kantoorwerkzaamheden. Hierbij wordt gebruik gemaakt van mobiele technologie zoals laptop, smart Phone, GPRS en Web 2.0.
HNW geeft de medewerker de mogelijkheid om op andere plekken (bijv. thuis of onderweg) te werken dan op het traditionele kantoor. Voor de werkgever betekent dit dat er minder werkplekken nodig zijn waardoor HNW voor de werkgever besparingen oplevert. Dit komt deels overeen met een van de vijf eerder besproken megatrends, ik heb het dan ook over de megatrend Urban Nomads.

Waarom hoort dit bij HRM?
Ik vind dat dit bij HRM hoort omdat je als HR medewerker goed in kan spelen op de ontwikkeling. Door dit in te voeren in het bedrijf zorg je er voor dat de medewerkers meer autonomie krijgen over het eigen werken. Dit kan tot gevolg hebben dat de medewerker beter in hun vel zitten. De trend die nu echt hoort bij het nieuwe werken zijn werkplaatsen in, voornamelijk, grote steden waar HNW- medewerkers na toe kunnen komen om te gaan werken. Deze plekken hebben computers, Wi-Fi, vergaderruimtes en vooral goede koffie. Daar komen ook mensen van andere organisaties waar je dan mee kunt netwerken.

Het geheel zorgt ervoor dat medewerkers meer en meer zelf kunnen kiezen hoe de dag in word gedeeld, de netwerkmogelijkheden zorgen vaker voor een variatie aan ideeën en perspectieven en de medewerker zelf zal zich beter gaan inzetten voor het werk omdat het meer variatie en afwisseling bevat.

Wat ik dan ook wil aanraden is als HR medewerker, maar ook als gewone medewerker, om te gaan kijken in hoeverre het nieuwe werken een aanvulling bij jou in de organisatie is. Hierbij moet je opletten dat het natuurlijk wel mogelijk is. Denk hierbij aan locatieafhankelijke werkzaamheden.

Ik hoop dat ik mensen aan het denken heb gezet en bedank u voor het lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten