woensdag 14 september 2011

City hunt 1: Venlo

Goede dag dames en heren,

Vanuit de opleiding wordt iedereen gestimuleerd om een aantal keer een coolhunt uit te voeren. Ik heb daarom ook met mezelf afgesproken om
dit geregeld te doen. Elke keer dat ik een coolhunt heb gehad ga ik dat bespreken op mijn blog. Voor de nieuwelingen onder ons de uitleg van het begrip coolhunting. Als we kijken naar de letterlijke betekenis van coolhunting, dan komt dit heel erg in de buurt. Men is een coolhunter als hij/ zij kijkt naar subtiele veranderingen in de omgeving. Dit zijn dingen die de 'normale' wandelaar niet zo opvallen omdat het vrij goed past in de omgeving. Coolhunters kunnen deze ontwikkelingen, meer dan één bewijsstuk, heel belangrijk, vervolgens koppelen aan een bestaande of nieuwe trend

Ik vraag u de lezer om zelf de foto's te tellen, ik kan dit niet instellen met de huidige mogelijkheden binnen het blog. Ik hoop dat dit geen probleem is en veel leesplezier. Toen ik aankwam in Venlo ben ik met mijn camera in de aanslag gaan rondlopen. Ik heb een redelijke hoeveelheid foto's gemaakt, ik ga echter maar een gedeelte in dit bericht uploaden omdat het, zover ik weer, niet mogelijk is om de foto's naast
elkaar te zetten. Daarom kies ik ervoor om een kleine selectie te presenteren in dit bericht. Als ik meerdere foto's heb gemaakt van een soortgelijke coolhunt haal ik ze natuurlijk wel naar voren ter illustratie. Mocht u zeer geïnteresseerd zijn kunt u het altijd nog vragen.

Het eerste plaatje laat volgens mij toch wel het interessantste van Venlo zien. Op deze foto zie je een '2' staan, Dit op zich is natuurlijk niet veel, maar ik ben vervolgens naar binnen gelopen om te kijken wat voor winkel het was. Het is een supermarkt helemaal gericht op de Duitse klant. Bijna elk product in de winkel was een Duits, of Duits/ Nederlands product en daarnaast waren alle prijskaartjes en andere teksten volledig in het Duits. Zonder extra Nederlandse uitleg. Het opvallendste was dat ik de werknemers onderling Nederlands hoorde praten en het merendeel van de klanten ook Nederlands was. Nu zou het merendeel van de Limburgers/ Brabanders zeggen 'Ja dat komt doordat het aan de grens ligt'. Hier geef ik ze ook gelijk in, echter was de winkel echt in het Centrum van Venlo te vinden, dit was het opvallendste wat ik binnen
Venlo heb kunnen vinden.

Het tweede plaatje zullen een aantal van jullie al eens eerder gezien hebben. De een zou het wel al gerealiseerd hebben en de ander misschien niet. Het laat de 'nieuwe' hamburger van Mac Donalds zien. Het opvallendste van deze foto is dat Mac Donalds het oude vertrouwde terug wilt halen, maar dat is niet het enigste. Ze zetten heel duidelijk bij de foto dat het gaat om een nieuwe burger. Dit terwijl ze tegelijkertijd ook laten zien dat het gaat om een oude versie van de hamburger, die van 1955. Hier heb ik een aantal van terug zien komen en dat kan je ook koppelen aan de recente reclames van zowel Mac Donalds als Burger King. Ze laten daar zien wat ze vroeger hadden en wat ze nu hebben. Ze hopen natuurlijk daardoor meer mensen te trekken, maar je zou ook kunnen zeggen dat ze graag een vertrouwd gevoel willen uitdragen.

De derde foto laat een opvallende winkelnaam zien. Maaskade33.nl. Als je alleen hier naar kijkt zal je niet kunnen zeggen waar het om gaat. Hetzelfde geldt trouwens voor winkels als 'Invite', 'Sounds' en 'Unique'. Het gaat hier om winkels waar je niet van kunt achterhalen wat ze verkopen of leveren. Bij 'Sounds' zal het wel iets makkelijker zijn dan de andere. De namen spelen in op mijn nieuwsgierigheid en zal een ander waarschijnlijk ook prikkelen. Een andere foto, niet hier te vinden, laat een pizzeria zien genaamd 'Pizza Pronto' en dit laat duidelijk zien waar het voor staat. Men verkoopt pizza's en verkoopt ze snel, dit in tegenstelling tot de eerste drie winkelnamen. De vierde foto laat een winkel zien met de naam 'Maaskerade'. De naam zo laat niet direct iets los, maar als je er beter naar gaat kijken zie je dat het een koppeling is tussen de woorden 'maas' en 'masker'. Daarnaast laten de twee kleine illustraties heel duidelijk zien wat deze winkel verkoopt. Dit ook in tegenstelling tot de eerste drie winkelnamen.

Op de vijfde foto zie je twee medewerkers van de stadstoezicht. Ik heb deze gefotografeerd omdat ik me realiseerde dat het overeen komt met een maatschappelijke vraag. Op een dag hoorde ik op het nieuws de minister van Veiligheid en Justitie vertellen dat hij meer vrijwillige agenten wil opleiden om zo meer 'blauw te kunnen inzetten’. Dit komt overeen met een vraag die al tijden vanuit de samenleving naar voren komt, namelijk meer veiligheid. Echter zullen mensen hier kanttekeningen bij kunnen maken. Sommige mensen zullen het toch niet voldoende vinden. Wat ik nog erbij wil zeggen is dat de vrijwillige agenten dezelfde bevoegdheden hebben als politieagenten, Met dank aan Bert Hermans.

De laatste foto die ik wil gaan bespreken is vrij vanzelfsprekend waarom ik het gefotografeerd heb. Het laat een vierkante aardbei zien. Ik heb de poster gelezen en het gaat over de productie, innovatie en toekomstbeeld van het voedsel in de omgeving van Venlo. Het ziet er naar uit dat Venlo inziet dat de tuinbouw meer en meer van belang is voor Venlo. Dit alleen zegt natuurlijk nog niets, maar ik vond de poster zeer opvallend
en heb het voornamelijk daarom gefotografeerd. Of dit een trend is zullen we nog te zien krijgen.

Ik wil iedereen bedanken voor het lezen van mijn blog. Ik wil even benadrukken dat het hier niet gaat om algemene trends. Dit voornamelijk omdat enkele foto's niet laten zien dat het een trend is, maar dat om een stad gaat. Vanaf volgende week krijgen we een onderwerp aangeboden waarop we moeten coolhunten. Daarom zullen mijn coolhunts iets gerichter worden. Daarnaast komt ook Deskresearch om de hoek kijken, maar daar volgende week meer over.

2 opmerkingen:

  1. Vond het interessant om je blog te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Jorick,
    Leuke blog, ben benieuwd wat je er de komende tijd nog meer voor trends tegen komt in Nederland. Op de 5de foto van de city hunt in Venlo zijn trouwens twee mensen van het stadstoezicht te zien ipv twee agenten. Verder kan ik ook nog zeggen dat de vrijwillige politie exact dezelfde bevoegdheden heeft als andere agenten, wat dat betreft dus geen verschil.
    Succes met je minor!

    Bert.

    BeantwoordenVerwijderen