vrijdag 30 september 2011

Fontys te Eindhoven

Hallo blogvolgers,

Vandaag ga ik een andere bevinding van de megatrend Cool Relax aan jullie presenteren. Deze bevinding heb ik gevonden na de coolhunt in Den Bosch en in Eindhoven. In Eindhoven van ik uiteindelijk terechtgekomen bij de Fontys vestiging. Daarop baseer ik vandaag gepresenteerde bevinding. Hoe en
waarom lees je zo.
Even ter herhalen de uitleg van het onderwerp Cool Relax. Cool Relax zijn verschillende manieren hoe jij tot rust komt, dit kan variƫren van de natuur tot techniek. Dit staat haaks met de megatrend Stress society. Wat juist inhoud dat onze samenleving meer en meer gestrest raakt door grote veranderingen in de snelheid van werken, denk hierbij aan ontwikkelingen op het gebied van mobiele telefoons, tablets en pc's.

Wat heb ik gevonden?
Ik zit nu al twee jaar op de school te Eindhoven, maar heb me nog nooit gerealiseerd hoe het er uit zag. Fontys te Eindhoven heeft ervoor gekozen om kleine aspecten in de 'tuin' zo in te richten dat het er eigenlijk heel rustig is. Daar zijn twee heel goede en een minder duidelijk voorbeeld van. De eerste is bij R4, voor de lezers die op school in Eindhoven zitten(foto 1). Daar hebben ze een bankje midden op het grasveld neergezet met daarom heen bomen, dit zorgt ervoor dat het een soort afgesloten indruk krijgt. het tweede voorbeeld is bij R1 (foto 2 en 3), daar
staan een viertal bankjes achter elkaar met daar achter en voor eens struikje en een aantal kleine bomen, als je daar gaat zitten lijkt het net alsof je tussen de struiken zit, door de redelijk hoge bosjes zie je ook niet alles en kan je echt concentreren op je boek of zo. Het laatste voorbeeld is misschien minder populair omdat het langs een niet drukbezocht pad ligt (foto 4). Echter denk ik dat dit juist dat dat het sterke punt is, je gaat er zitten en je ziet niets voor je, dan kijk je naar de huizen. Je bent dan niet omringt door bomen of struiken, maar je kunt wel rustig van de zon genieten of iets anders doen om even tot rust te komen.

Waarom hoort het bij Cool Relax?
II vind dat het bij Cool Relax hoort omdat je daar even kunt zitten en echt tot rust kan komen. Dit zou je ook op andere plaatsen kunnen proberen, maar vaker kom je dan tot de conclusie dat het toch te druk is om even tot rust te komen. Het is een relatief rustige plaats en je kunt er gewoon rustig zitten of praten met andere mensen. Het groen wat dan om je heen zit kan bij sommige mensen het gevolg hebben dat ze even
niet aan huiswerk of school denken en even tot rust komen om weer vol op te gaan studeren na de pauze.

Wat is het toekomstpotentieel?
Ik vind dat in deze vormen van Cool Relax heel veel toekomstpotentieel zit. het is goed voor de menen die er in zitten, je kunt het bijna overal neerzetten en is ook nog leuk om naar te kijken voor eventuele voorbijgangers of winkels. Het vraagt wel wat meer onderhoud dan gewoon een weg, maar in deze wereld waarin het behouden van groen steeds belangrijker is zou dit geen onnodige investering zijn.

Wat vind ik ervan?
Ik vind het een zeer goed initiatief van Fontys, vooral als je kijkt hoe het twee jaar geleden er uit zag, zo heeft Fontys ervoor gezorgd dat de pauzes beter ervaren kunnen worden en misschien is dit ook terug te lezen in de inzet van de leerlingen. Daarom zou ik zeggen blijf zo doorgaan.

Ik wil iedereen bedanken voor het lezen van mijn blog. tijdens de evaluatie ben ik er achter gekomen dat mijn berichten toch wat langer dan de rest waren, daarom probeer ik wat minder te gaan schrijven. Laat gerust je mening achter en ook als je wat leuks vind laat het dan vooral weten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten