donderdag 22 september 2011

Fish Spa

Hallo lezers,

Er gaan een paar dingen veranderen bij het blog, vanaf vandaag ga ik iedere week vijf kortere berichten publiceren. Hiervoor heb ik gekozen omdat het beter aansluit op de opdrachten vanuit de opleiding. De opleiding onderscheidt vijf megatrends binnen Nederland. Deze megatrends zijn al langer te vinden in onze samenleving, echter zijn er wel steeds andere vormen te vinden voor de trends. De komende vijf weken gaan we iedere week een andere megatrend bespreken. Op de aangewezen megatrend moeten wij weer gaan coolhunten en deskresearch op uitvoeren. De vijf megatrends die de minor onderscheid zijn Experience Economy, Eco Cool, Stress Society, Urban Nomadity en Senior Vitality. Deze megatrends leg ik ook weer uit aan het begin van iedere week.

Voordat ik mijn ontdekkingen met de wereld deel wil ik eerst even uitleggen wat er nu eigenlijk onder Experience Economy wordt verstaan. Het is in feite de ontwikkeling van het verkopen dat in het begrip wordt omvat. Eerst was het normaal voor mensen om de grondstoffen te delven en vervolgens te verkopen, bijvoorbeeld goud, zilver of houtskool. Daarna was het winstgevender voor mensen om de producten zelf te maken, zo ontstond de ruil/ koophandel. Mensen gingen steeds meer vragen van de handelaren en daarom kwam de vraag naar service boven drijven, denk hierbij aan service in restaurants. Een van de nieuwste ontwikkelingen is de Expericence Economy. Hieronder wordt verstaan dat de consument een echte belevenis meekrijgt bij de koop van het product. Hiermee bedoel ik dat je bijvoorbeeld naar de winkel gaat waar je nog maanden later aan het denken bent.

Wat heb ik gevonden?
Ik ben naar Sittard gegaan en vond een poster waarop de woorden 'Fish Spa' stonden. Echter was de winkel zelf niets meer en ben ik thuis meer gaan zoeken. uit deze 'Deskresearch' bleek dat het fenomeen is ontstaan in de Japan. Daar kwamen ze er achter dat de Garra Rufa vissen dode huidcellen van beesten of mensen opeten, door ze op te zuigen. Waardoor er meer plaats over bleef voor de gezonde huidcellen. Langzamerhand is dit fenomeen zich gaan verspreiden over de wereld. Het resultaat van een Fish Spa is dat de kans op huidziektes verkleint. Het nadeel van deze methode is dat het een zeer tijdelijke oplossing is en dus ook zeker is aan te raden om vaker dan een keer te komen om het resultaat te behouden.

Wat maakt het cool?
Wat het voor mij cool maakt zijn gewoonweg de vissen. Als ik ergens naar toe ga waar vervolgens blijkt dat ik de mogelijkheid heb om een uur tussen de vissen te liggen zal dat mij lang in het geheugen gegrift blijven staan. Mij lijkt een Fish Spa in het begin raar aan te voelen, maar als het resultaat overeen komt met wat ze omschrijven dan lijkt het me een zeer goede investering. Natuurlijk gaat de betekeniswaarde langzaam achteruit naarmate je vaker een Fish Spa hebt, maar dit neemt niet weg dat je het zal doorvertellen aan vrienden of familie.

Waarom past het bij Experience Economy?
Ik vind dat Fish Spa past bij de megatrend Experience Economy, omdat het niet een gewone spa dag is, je zult er o.a. meer voor moeten neerleggen. Voor mensen die de eerste keer ernaar toe gaan zou het een hele belevenis zijn. Hier kan je wel een onderscheid maken. Klanten die al eerder ervan gehoord hebben en mensen die er nog nooit van gehoord hebben. als je het over de tweede groep menen ebt denk ik dat het effect van een Fish Spa veel groter is dan het geval zal zijn bij groep een.

Tot slot wil ik iedereen bedanken voor het lezen van mijn blog en iedereen uitnodigen om zijn/ haar mening achter te laten.

Met als extraatje een filmpje waarin het fenomeen rondom de Fish Spa wordt uitgelegd.


Bronnen:
http://www.youtube.com/embed/mtTPljHO3HQ
http://www.fishspa.com/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten