vrijdag 9 september 2011

Het begin: De QR-code

Goede dag blogbezoeker,

Zoals u misschien al heeft gelezen ben ik afgelopen maandag, vijf september, begonnen met de minor Trendwatching. Ik heb verschillende opdrachten meegekregen en een daarvan is het bijhouden van een blog over verschillende Nederlandse trends. De minor gaat ongeveer een half jaar duren dus ik zal logischer wijs wel enige vooruitgang in de bespreking van de trends laten zien.

Om een beetje bij het bekende te beginnen ga ik het zelfde gebruiken als bij de minor opening, het fenomeen rondom de QR-codes. Als eerste wil ik gaan uitleggen wat onder QR-codes wordt verstaan, daarna bespreek ik wat volgens mij een QR-code een trend maakt.

Stelt u voor u bent op de bus aan het wachten en bekijkt ondertussen de verschillende posters die daar hangen. Vroeger zag u wat interessants,
bijvoorbeeld een afgeprijsde laptop en u wilde het graag kopen, of althans de aanbieding beter bekijken. Vroeger hield dat in dat u de site moest overschrijven om vervolgens thuis, 8 uur later, de aanbieding op te zoeken en te kijken wat de aanbieding nu inhield.

Een tijd later ging dit al iets makkelijker. Door de grote opkomst van de smartphones was het al mogelijk om de site ter plekke over te typen en te bekijken wat de aanbieding nu inhield. Dit duurde echter nog steeds lang om de url op de relatief kleine knopjes over te typen.
Nu is er een opkomst gaande in Nederland. De afgelopen paar maanden, de tijd dat het mij opvalt, zie je overal zo genoemde QR-codes verschijnen. Deze QR-codes hebben als voordeel dat je met behulp van de smartphone, maar ook tablets als de Ipad 2, als het ware de aanbieding kan scannen en dus niet de url hoeft in te typen. Dit scheelt in deze zeer moderne en vooral snelle samenleving vrij veel tijd en maakt het shoppen makkelijker.
QR-codes zie je terugkomen in kranten, posters, productverpakkingen, folders en winkelruiten. Daarnaast vind je ze in scholen, op werk, op straat en in bussen/ treinen.

Wat is nu eigenlijk een QR-code?
De letters QR zijn een afkorting van Quick Response ("snelle reactie"). De code werd ontwikkeld om snel decodeerbaar te zijn. QR-codes waren oorspronkelijk bedoeld voor het identificeren van auto-onderdelen. In Nederland is de code terug te vinden op de e-tickets van de NS, maar ook steeds vaker op posters, winkels en ook in tijdschriften.

Denso is een toeleverancier van Toyota en levert elektronische componenten en samenstellingen. Toen Toyota eiste dat de onderdelen beter identificeerbaar moesten zijn, werd door een dochteronderneming van
Denso een tweedimensionale streepjescode ontwikkeld. Deze code werd aanvankelijk alleen in de auto-industrie gebruikt. Echter werd de handigheid ook door de reclamewereld ontdekt en werd vervolgens als eerste in Japan geïntroduceerd. Inmiddels is de QR-code de wereld aan het veroveren en zie je het dus ook op steeds meer plaatsten terugkomen.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/QR-code

Wat maakt een QR-code nu 'een trend'?
Uit gesprekken die ik heb gehad met mijn groepsgenoten en andere groepen zijn een aantal redenen naar voren gekomen waarom een QR-code nu een trend is. Hieronder probeer ik kort en bondig te vertellen waarom dit een trend is binnen onze samenleving.
• Een van de eerste reden is dat de meeste mensen met een smartphone minimaal een keer een QR-code scannen alleen om het eens te doen. Mensen hebben nu eenmaal de neiging om een nieuwe techniek te gebruiken. Daar speelt de ontwikkeling van de QR-code heel goed op in.
• De tweede reden is volgens mij dat de nieuwe manier van reclame het gewoonweg sneller maakt en dus ook tijd bespaard. Mensen die eerst dachten 'laat maar want het duurt toch te lang' zullen nu eerder het wel doen, omdat het toch wel heel snel gaat.
• De Derde reden is dat de QR-code een mysterie over zich heeft. Het zo abstract is en niet altijd een uitleg erbij staat is het ook niet altijd zeker wat de QR-code uiteindelijk als site geeft. De QR-code speelt dus in op de nieuwsgierigheid van de mens.

Wat vind ik van de QR-codes?
Ik sluit me eigenlijk op dit gebied aan bij het merendeel van de mensen. Ik heb meestal niet de neiging om iets te doen met reclames die ik zie. Maar omdat het een nieuwe ontwikkeling is en enige verrassing in het scannen zit heb ik meer dan vroeger de neiging om een QR-code te scannen.
Naast het feit dat ik het nieuw en 'spannend' vind, ben ik wel van mening dat het een beetje een 'luie' ontwikkeling is. Mensen proberen alleen maar manieren te verzinnen waarop iets makkelijks nog gemakkelijker zou kunnen gaan. Nog even en dan hoeven we alleen nog maar te denken wat we willen en het gebeurt al.
Ik vind de ontwikkeling op zich wel goed. Echter denk ik dat de nieuwigheid van de QR-code snel zal uitwerken, waardoor echte alleen de geïnteresseerde overblijven.



Ik wil iedereen uitnodigen om te reageren op dit bericht, maar natuurlijk ook op toekomstige berichten. Ik wil iedereen die een op- of aanmerking heeft op het bericht graag uitnodigen om te reageren.

Als allerlaatste wil ik u een QR-code meegeven die terechtkomt op deze site, wilt u het aan andere mensen aanbevelen kunt u de QR-code kopiëren en gebruiken als 'short cut'.

3 opmerkingen:

  1. Ziet er leuk uit en hierdoor weet ik nu ook wat een QR code is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een QR code is iets van deze tijd. De ontwikkelingen gaan heel erg snel en is mijn inziens wel erg gericht op een bepaalde doelgroep. Jong, met smartphone of IPad.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk Artikel, maar het is inderdaad wat je al schrijft:

    Het is de nieuwsgierigheid die je doet besluiten te scannen, en niet de reclame.

    Naar mate de smartphone voor meer mensen toegankelijk wordt, zal de 'hype' QR code kunnen uitgroeien tot een ware trend. Op dit moment zie ik het meer als een hype. Veel media-aandacht, en je ziet het veel. Gezien het feit dat de internet abonnementen voor telefoons duurder zullen worden, neemt de interesse in de smartphone misschien ook weer snel af, en dan heeft een QR code ook geen zin meer.

    BeantwoordenVerwijderen