zaterdag 24 september 2011

Het oude huis van bewaring

Hallo lezer,

Vandaag ga ik mijn derde bericht schrijven waarin de Experience Economy als uitgangspunt heb genomen. Voor de nieuwelingen onder ons even de uitleg van de Expecience Economy. In het kort betekend Experience Economy dat winkels zich nog meer aanpassen op de vraag van de consument door, buiten het leveren van het product en extra service, de klanten een echte belevenis mee te geven. Winkels hopen dat de klant zo het bezoek langer onthoudt en het aan familie of vrienden verteld en zo weer meer klanten te trekken.

Wat heb ik gevonden?
Op de terugweg van school was ik na aan het denken voorbeelden die passen binnen het begrip Experience Economy. Hier waren natuurlijk een paar mogelijkheden uit gekomen, maar een die me eigenlijk meteen binnen schoot was het oude huis van bewaring te Roermond. De in 1863 geopend gebouw was vroeger de gevangenis in Roermond en was verbonden met het voormalige bisschoppelijke paleis, geopend in 1666. Beide gebouwen worden gezien als rijksmonumenten. Het oude huis van bewaring heeft echter leeggestaan sinds 2005, na de Schipholbrand,
toen waren de gevangenen tijdelijk in het huis van bewaring ondergebracht. In de jaren tussen de hotelopening en Schipholbrand, is het pand bestempeld als anti-kraak en hebben verschillende mensen, meestal studenten, er gewoond.
De bouw van het hotel is ongeveer begin 2008 begonnen. Hierin hebben ze de 105 verschillende cellen omgebouwd tot 36 luxueuze hotelkamers. Het karakteristieke van deze keuze is dat er bepaalde aspecten van de gevangenis wel zijn gebleven, zoals de stalen rails bij de ramen, de nog authentieke oude duren of de ruimtes tussen de verschillende 'cellen'. Dit geeft een heel andere ervaring dan andere 'normale' hotels. Ik zelf ben nog nooit in het hotel geweest, tijdens een stadswandeling stond het hotel op de route en zo is mijn moeder wel het hotel in geweest. Ze vertelde dat het een heel apart geheel is dat heel erg verschild met 'normale' hotels.

Wat maakt het cool?
Wat voor mij dit hotel zo cool maakt zijn de speciale aspecten die zijn verwerkt in de inrichting van het hotel. Er is bewust voor gekozen om bepaalde aspecten van het huis van bewaring te laten staan. Daarnaast is de inrichting van het nieuwe hotel ook er trendy en hip. Ik weet natuurlijk ook dat bij elk hotel er goed gekeken word naar de inrichting, maar de inrichting van dit hotel vind ik toch zeer mooi en goed gekozen. Vooral de kleuren van het licht en het behouden van de aspecten past heel goed bij elkaar. Nogmaals ik ben nooit daar geweest maar als ik de deuren zie en dan vervolgens mijzelf daar neerzet lijkt het mij ook heel apart te zijn om die deur achter je dicht te slaan en vooral sluiten. Vervolgens kijk je uit het raam en zie je tralies tussen jouw en de buitenwereld. Het laatste wat het
geheel helemaal afmaakt zij de ommuurde buitenplaats, ook dit is nog van het oude huis van bewaring overgebleven.

Waarom past het bij Experience Economy?
Ik vind dat het hotel bij de megatrend Experience Economy past omdat het een apart is om in een oude gevangenis te gaan slapen. Natuurlijk zijn er hotels waar je naar toe kan gaan om als gevangene te worden behandeld, maar dit is toch weer iets anders, hier ga je naar toe om luxueus van Roermond te genieten, maar toch kun je overal stukken van de geschiedenis zien en voelen. Dit geheel zorgt ervoor dat je het hotelbezoek minder snel zal gaan vergeten. Als je dan ook nog zeer geintresseerd bent in de geschiedenis van steden denk ik dat dit een zeer goede keuze om als hotel te kiezen.

Ik wil weer iedereen bedanken voor het lezen van mijn blog en weer uitnodigen om te reageren, dit kan anoniem, met naam of gmail account.

Tot slot een klein filmpje over het hotel. Je ziet hier niet het complete hotel, maar een sollicitatie en hoe ze zelfs dat aanpassen en de historie. Nogmaals het is niet af, maar je kunt wel een beetje de opbouw zien.



Bronnen:
http://www.valk.com/pages/?id=5368
http://www.hetarresthuis.nl/nl/hotelkamers/cachotten/comfort
http://www.youtube.com/watch?v=t-JDS-zKLgM
http://nl.wikipedia.org/wiki/Schipholbrand

Geen opmerkingen:

Een reactie posten