woensdag 19 oktober 2011

Bosco Verticale

Goede middag trendliefhebbers,

Deze week komen vijf voorbeelden aanbod met als megatrend Eco Cool. Onder Eco cool verstaan we verschillende manieren
waarop mensen, bedrijven en de samenleving omgaat met duurzaamheid. De simpelste voorbeelden zijn bedrijven die overstappen op groene stroom en het productieproces minder schadelijk maakt. Jammer genoeg doen de meeste bedrijven dit als nood, meestal omdat de klant hierna vraagt. Voor een betere toekomst moeten wij eigenlijk bedrijven hebben die deze stappen uit zichzelf maken.

Wat heb ik gevonden?
Ik moet eerlijk zijn, ik wilde eerst een persoonlijke vondst publiceren, maar ik kwam langs dit ontwerp en vond het echt te gek. Ik ben iemand die graag tijdens een drukke week even de natuur in wil, maar stel je woont in een grote stad als Milaan. Er zullen wel parken zijn, maar dat is misschien wel niet genoeg. Stefano Boeri kwam met een oplossing, een verticaal bos. Het is eigenlijk letterlijk hoe het hier staat, en is een gebouw, 110 meter hoog en 76 meter breed, waar bomen, struiken, gras en andere groene ideeën op verwerkt zijn, het is een bos dat verticaal de lucht in gaat. Het bos zou op deze manier een oppervlakte hebben van 64373.76 vierkante kilometer.

Waarom hoort het bij Eco Cool?
Ik vind het Eco Cool passen, omdat het twee verschillende fronten van het probleem aanpakt. Het zo'n groot gebied is midden in de stad, dat het de vervuiling deels tegen gaat en waarschijnlijk een positief effect heeft op de psychische en mentale gezondheid van de inwoners. Daarnaast zorgt het geheeld voor een groene blik en neemt in verhouding weinig plaats in beslag. Jammer genoeg is het project nog niet uitgevoerd, wel deels, maar moet in de toekomst wel gerealiseerd worden. Kortom is het een project dat echt de toekomst van een stad kan veranderen, met duurzame resultaten.

Wat is het toekomstpotentieel?
Ik denk dat het vrij vanzelfsprekend is. Het idee is echt cool, origineel en prettig voor het oog. Kortom lijkt het een verbetering voor elke grote stad waar ook ter wereld. Ik denk dat als het eenmaal ergens gerealiseerd is meerdere steden snel zullen volgen door de grote voordelen dat zo'n 'gebouw' heeft.

Wat vind ik ervan?
Ik vind het een echt vet idee, dit is een van de weinige voorbeelden waar ik echt dacht 'wow dit is cool'. Het idee is praktisch, groen, goed voor de gezondheid, relatief weinig plaats op nemend en ook nog eens mooi voor het oog. De enige nadelen die ik er uit zou kunnen halen is dat het wel water nodig heeft, want ik denk niet dat er genoeg regen valt om een verticaal bos te drinken te geven, echter zijn hier door het ontwerp makkelijk oplossingen voor te bedenken. Bijvoorbeeld een sprinkler systeem inbouwen.

Ik wil iedereen bedanken voor het lezen van mijn blog, als jij nu zo'n duidelijk en origineel idee hebt moet je het vooral laten weten.

Als extraatje een filmpje over een climate scientist die ik tegenkwam en jullie niet wilde onthouden. Het heeft hier niets mee te maken, maar is wel leuk.


Bronnen:
http://www.porta-nuova.com/en/players/architect/boeri-studio/
http://www.ecofriend.com/entry/green-megastructures-bosco-verticale/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten