vrijdag 14 oktober 2011

Het mannen medicijn

Goede middag dames en heren,

Vandaag ga ik de vierde Megatrend met jullie bespreken. Deze megatrend heet Senior Vitality. Als je het letterlijk vertaal kom je op
de betekenis. vijftigplussers zijn een steeds groter groeiende groep mensen in onze samenleving en vragen dan ook een bepaalde aanpak. Onder de megatrend Senior Vitality worden de verschillende benaderingsmogelijkheden gezien die zijn gericht op de vijftigplussers. een belangrijke kanttekening hierbij is dat het gaat om een grote groep tussen de 50 en 90 die je onmogelijk over een kant kunt scheren.

Ik ben deze week naar Nijmegen gegaan om te gaan coolhunten, of ik daadwerkelijk gebruik wat ik daar heb gevonden moet ik nog beslissen. De opdracht vanuit de opleiding is om drie verschillende richtingen te zoeken twee berichten gericht op de gezondheid en innovatie, twee berichten gericht naar de vrije tijd en een moet betrekking hebben op een technologische ontwikkeling, ofwel een gadget. Ik zal ter verduidelijking bij elk bericht vermelden om welk onderwerp het gaat.

Wat heb ik gevonden?
Mijn eerste bevinding richt zicht op innovatie van de zorg. Mannen boven zijn vijftigste levensjaar kunnen last krijgen van verschillende klachten, geen zin in seks, prikkelbaar en snel moe. Dit word ook wel gezien als de overgang voor mannen 'andropauze'. Tijdens deze periode
komt ook de bekende midlifecrisis. De reden van deze overgang ligt bij de vermindering van testosteron. Nu zou u misschien denken waarom doen ze gewoon niet testosteron inspuiten, echter dacht de medische wereld dat dat voor een vergrote kans tot prostaatkanker kon leiden. Dit is bestempeld als mythe na uitvoering van een onderzoek door de University College London. Nu is er dus een 'geneesmiddel' voor mannen in de overgang het toedienen van testosteron.

Waarom hoort dit bij Senior Vitality?
Ik vind dat dit bij Senior Vitality past omdat door deze oplossing mannen in hun vijftigste eigenlijk geen midlifecrisis meer hoeven te ondergaan, omdat de testosteron niveau niet veranderd hoeft er ook niets te veranderen in het leven van de man. Het past bij de zorginnovatie van Senior Vitality omdat het echt een 'opmerkelijk onderzoek' is geweest waardoor een eerder afgeschreven oplossing toch blijkt te werken.

Wat is het toekomstpotentieel?
Ik denk dat het potentieel groot is, vooral kijken naar de overgang die vrouwen nog ondergaan. Ik weet natuurlijk niet of ik dit zo
makkelijk kan zeggen, maar als je iets kan doen aan de overgang van mannen denk ik ook dat je wat kan doen aan de overgang van vrouwen. Of ik op dit gebied gelijk heb komen we de komende jaren wel te weten.

Wat vind ik ervan?
Ik vind het een heel goede ontwikkeling, want als de mannen geen last hebben van de overgang betekend dit dat ze beter kunnen blijven leven/ werken/ samenwerken wat uiteindelijk ook weer een gevolg heeft op de familie/ organisatie/ samenleving. Dat laatste voornamelijk als het in grotere getale is. Buiten het feit dat het een slimme oplossing is, lijkt het mij ook niet zo heel prijzig, voornamelijk omdat het al eerder onderzocht was en dus de mogelijkheden al bestaan.

Ik wil iedereen bedanken voor het lezen van het blog. en wil iedereen uitnodigen om jouw mening te delen.

Bron:
http://www.nu.nl/gezondheid/2631515/mannen-overgang-veilig-behandelen-met-testosteron.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten