woensdag 19 oktober 2011

Het nieuwe Apple hoofdkantoor

Hallo trendliefhebbers,

Vandaag word de megatrend Eco cool besproken in mijn blog, omdat ik meerdere tegelijkertijd ga publiceren kunt u in het vorige bericht
teruglezen wat Eco Cool inhoud, heel in het kort zijn het manieren om duurzaamheid in bedrijven en de samenleving te implementeren.

Wat heb ik gevonden?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het derde voorbeeld niet zelf heb gevonden, maar mij het herinnerde van een hoorcollege. Het gaat om het nieuwe hoofdkantoor van de het bedrijf Apple. Het ontwerp van dit nieuwe hoofdkantoor van Apple laat een ruimteschipachtige campus zien waar geen enkel stuk in een rechte lijn verloopt. Zelfs de ramen zijn gebogen. Nu is het ontwerp en omgeving, volledig groen, al speciaal, maar daarnaast gaat de campus zijn eigen energie opwekken door middel van wind en zonne-energie. De energie die de campus niet meer nodig
heeft kunnen dan verkopen aan de stad om zo ook nog een soort energie leverancier te zijn.

Waarom hoort het bij Eco Cool?
Ik vind dat het bij Eco cool hoort omdat het ontwerp van de nieuwe campus twee voor mij belangrijke aspecten aanslaat. Ten eerste is het een zeer ecologisch ontwerp, door de vorm en hoeveelheid groen zorgt Apple ervoor dat het een prettig ogend geheel word. Zo kan de campus ook een soort park worden voor de inwoners. Ten tweede is het nieuwe ontwerp volledig zelf opwekkend en daarom ook duurzaam. Het heeft geen energie meer nodig van derde en zorgt voor duurzame energieopwekking, daarnaast zorgt deze ontwikkeling ook voor uitbreiding van de groene stroom productie. Apple verkoopt namelijk dat wat ze niet nodig hebben.

Wat is het toekomstpotentieel?
Het toekomstpotentieel voor dit ontwerp is laag, omdat het eigenlijk al optimaal ontworpen is, maar als Apple laat zien dat het een zeer goed

werkend geheel is, kan dit andere bedrijven overhalen om ook soortgelijke ontwikkelingen in gang te zetten. Apple speelt hier een soort voorloper en moet, naar mijn mening, er ook voor zorgen dat het goed lukt.

Wat vind ik ervan?
Hier kan ik kort zijn, ik vind het ontwerp mooi, praktisch, origineel en duurzaam. Alleen maar goede aspecten die passen bij Eco Cool.

Ik wil iedereen bedanken voor het lezen van mijn blog en natuurlijk weer uitnodigen om te reageren. Als extraatje de aankondiging van Steve Jobs himself. R,I.P.


Bronnen:
http://nieuwsuit.com/2011/nieuw-hoofdkantoor-apple/
http://www.emerce.nl/nieuws/ontwerp-nieuwbouw-hoofdkantoor-apple-gelekt

Geen opmerkingen:

Een reactie posten